Att marknadsföra något kan vara dyrt och de senaste åren har företag och institutioner lagt rekordstora belopp på just reklam. Men det finns billigare vägar att gå för att marknadsföra sig, det gäller bara att hitta dem!

1109328-flying-money

På sverigesradio.se kan man läsa om att gymnasieskolorna lägger miljonbelopp på marknadsföring och reklam för att locka nya elever. Exempelvis har Uppsala kommun en budget i år på 1 752 000 kronor för marknadsföring av gymnasieskolorna i kommunen. Det är dock inte bara gymnasieskolorna som lägger allt mer pengar på marknadsföring och reklam. De senaste åren har de rapporterats mycket om att även de flesta stora svenska företag ökat sina budgetar för just reklam.

Finns billigare metoder

Att lägga mycket pengar på reklam ser alltså ut att ha blivit lite utav en trend, men det är inte alla företag som har så pass mycket resurser att de kan lägga miljonbelopp på att marknadsföra sig själva. Turligt nog finns en del billigare sätt att marknadsföra sitt företag på, som även de företagen med en mindre plånbok har råd med. Ett exempel på ett smidigt och relativt billigt sätt att marknadsföra företaget på är att köpa olika typer av profilprodukter eller reklamprodukter. Dessa hjälper till att på ett enkelt sätt få ut företaget logotyp till en bredare massa och letar man efter det allra billigaste priset på profilprodukter som finns på marknaden, bör man vända sig till http://www.axonprofil.se/.

Nätet och nöjda kunder

Ett annat billigt sätt för mindre företag att marknadsföra sig på är att göra det via internet. Jämfört med traditionell marknadsföring är en närvaro på internet billig. Läs mer. Använder man sig av sociala medier och en egen hemsida kan man hitta många potentiella kunder utan att behöva satsa enorma belopp. Är man istället ute efter marknadsföring som till och med är gratis, bör man satsa på att göra sina kunder nöjda och skapa ett gott rykte. Genom att de nöjda kunderna rekommenderar sina vänner att vända sig till ett företag får företaget nya kunder och helt gratis marknadsföring, skriver svd.se.