Handeln på internet har vuxit explosionsartat under senare år och det verkar inte avta, tvärtom. Folk handlar som aldrig förr och det finns många fördelar med att shoppa på internet, jämfört med i vanliga fysiska butiker. Att handla online är bekvämt – du behöver inte lämna hemmet – det är enkelt – då du lättare får översikt över produktutbudet som finns tillgängligt – och det går snabbt – de flesta webbutiker skickar produkterna omedelbart, så att du får hem dem bara några dagar efter beställningen. Dessutom sjunker priserna på de produkter som du kan handla online, då utgifter för personal och affärslokaler inte är lika stora.

Det viktiga för webbutiker är dock att de kan erbjuda ett antal olika betalningsalternativ och de olika alternativen är säkra för kunden. Det mest populära nuförtiden är att handla på internet med hjälp av kort, som kreditkort och kontokort.

Om du erbjuder dina kunder i webbutiken att använda kortbetalning, är det viktigt att du tydligt informerar om priser, vilka villkor som gäller för kortbetalning online samt vad leveransvillkoren är. För att kunden ska känna sig tryggare att handla med kort online är det också viktigt att du informerar om att kundens kortuppgifter kommer att krypteras och därmed är säkra.

Men du som säljare ska också känna dig säker på att kunden inte håller på med bedrägeri. Hitta billiga leverantörer av den tjänst du vill använda, men se till att säkerheten alltid kommer i första rummet. Ett tips kan vara att bli vaksam om en och samma kund betalar med olika kortnummer varje gång eller använder sig av många olika betalkort i följd. Du bör också kontrollera de köp som betalas med kort i samma nummerserie, men där de fyra sista siffrorna är olika. Kontakta din kortinlösare om detta scenario inträffar.

Om inte det webbhotell som du använder för webbutiken har betalningstjänster kopplade till sig, behöver du själv kontakta valfri betalväxel som kan erbjuda kortbetalning som en teknisk lösning för din web-butik.